Woensdagmorgen, ik was net terug uit de sportschool en zat de aflevering van Koffietijd terug te kijken. Hierin was een item over de eerste Konmari consultant in Nederland.
Mijn nieuwsgierigheid was gewekt, want ik kan me ook wel vinden in die methode: je omringen met spullen waar je blij van wordt. Zelf heb ik ook ervaren dat het belangrijk is om spullen om je
heen te hebben waar jíj blij van wordt.
In 2017 heb ik te maken gehad met een burn-out. Tijdens die periode heb ik besloten het roer om te gooien en een opleiding te gaan volgen tot Professional Organizer. En natuurlijk heb ik direct een boek aangeschaft van Marie Kondo!
Ik ben toen begonnen met het opruimen van
mijn eigen huis, volgens de methode van Marie Kondo. Er ging een hoop de deur
uit én er kwamen een aantal nieuwe items in.
Dat werkte, ik werd stukje bij beetje weer vrolijk van mijn
opgeruimde huis met daarin spullen die ik mooi vind. Want bij mij werkt het echt door
in mijn humeur; is mijn huis rommelig, dan word ik ook sneller humeurig.
Helaas was/is mijn budget nog niet zo toereikend dat ik alles kan kopen wat ik mooi vind, dus ben ik in deze tijd ook erg creatief geworden in het bedenken van nieuwe dingen in ons interieur die niet zo veel geld kosten. Maar daarover een andere keer meer.
Helemaal Marie Kondo is mijn huis zeker niet, maar dat streef ik ook niet na.
Met een aantal simpele tips kan ik jou op weg helpen om jouw huis ook weer opgeruimd en overzichtelijk te krijgen:
1.Kies de ruimte die je wilt gaan opruimen. Marie Kondo begint altijd bij de kledingkasten, maar mijn advies is om te beginnen bij de ruimte waar jij je het meest aan ergert. Begin niet bij de zolder of de schuur/garage. Begin met opruimen op een plek waar je vaak komt zodat je meer kunt genieten van het resultaat, dat geeft motivatie om verder door te pakken.
2.Begin niet gelijk aan een hele ruimte, maar hou het klein. Bijvoorbeeld een gedeelte van je keuken of een gedeelte van je kledingkast/trapkast of iets dergelijks. Want na 2 tot 3 uur opruimen ben je het echt wel zat!
3.Gebruik (verhuis)dozen bij het opruimen. Eén doos voor hier opbergen , één doos voor ergens anders opbergen , één doos voor kringloop/marktplaats . En natuurlijk niet te vergeten een grote vuilniszak voor de spullen die direct weg kunnen.
4.Gebruik in je in kasten zoveel mogelijk dezelfde kledinghangers/dozen/bakken,
dit geeft direct een veel rustiger beeld.
5. Door kledingstukken op de methode van Marie Kondo op te vouwen kan je ruimte besparen in je kasten/lades.
Ik heb bijvoorbeeld mijn hemdjes klein opgevouwen en in mooie dozen gedaan. Panty’s, maillots, sokken en lingerie ben ik ook anders op gaan vouwen. En ineens had ik een hele la over in mijn kast.
6.Heb je klusjes die hooguit 5 minuten duren? Doe dit bijvoorbeeld tijdens een reclameblok.
7.En de laatste tip van vandaag: begin niet aan een nieuw project voordat je klaar bent met je huidige